Zorgwekkende cijfers voor tweedehandse motorfietsen in augustus

Ook nieuwe motorfietsen lossen het gas even.

06/09/2023

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “Het is geen verrassing dat de tweedehandsmarkt ook in augustus flinke klappen kreeg. Juli was al een slechte maand, maar augustus deed daar nog een schepje bovenop. Er werden vorige maand (5.674 eenheden) immers -28,4% minder occasie moto’s ingeschreven dan vorig jaar in augustus. Gecumuleerd over de eerste acht maanden loopt het verlies op tot niet minder dan -26,5%. Er zijn gedurende de eerste acht maanden amper 42.241 occasie motorfietsen ingeschreven tegenover 57.437 in 2022 en zelfs 61.067 in 2021 – een verschil van maar liefst 18.826 eenheden op twee jaar tijd... We blijven herhalen dat deze situatie op termijn ernstige gevolgen zal hebben voor zowel het rijdende motorpark in België als voor de dealers en de onderdelenleveranciers. De reden voor de aanhoudend barslechte cijfers moeten we zoeken bij de daling ligt nog altijd de verplichte keuring voor occasiemotoren, wat velen doet besluiten om hun motor niet in België maar in het buitenland verder te verkopen en dat leidt op termijn tot een zorgwekkende ontwrichting van de markt.

De nieuwe motorfietsen daalden - na twee mooie maanden – vrij abrupt in augustus: het aantal inschrijvingen lag met 2.149 exemplaren -5,2% lager dan vorig jaar augustus. Dit niet zo fraaie maandresultaat doet de gecumuleerde winst over de eerste acht maanden dalen tot +2,7% (19.996 exemplaren). Het lagere inschrijvingscijfer moeten we deels verklaren aan het feit dat heel wat motorhandels gesloten waren wegens de jaarlijkse vakantie. Daardoor konden er minder motorfietsen worden klaargemaakt om te worden geleverd en ingeschreven. We hoorden ondertussen toch positieve geluiden bij de motordealers want het is de afgelopen dagen druk geweest in de showroom en in de werkplaats.

De 4 grote merken gaan er allemaal op vooruit en het is opvallend dat vooral de Japanse merken en BMW vlot motoren hebben kunnen leveren.”

Feedback uit de showroom

Heel wat motordealers waren in augustus een tijdje gesloten voor een welverdiende vakantie na een druk voorjaar, waardoor er in die motorhandels alvast minder motoren konden worden uitgeleverd. Dat in combinatie met het mindere weer zorgde voor een terugval bij de nieuwe motorfietsen. Toch is de interesse hoog gebleven en we horen uit de sector dat er nog steeds veel geïnteresseerde kopers over de vloer komen en dat er behoorlijk veel offertes klaarliggen en dat er. Het wordt nu afwachten of die offertes ook in bestelbons zullen omgezet worden met de dure septembermaand in het vooruitzicht. Ook horen we echo’s uit het dealernet dat er (zij het met regionale verschillen) vrij veel op krediet/via financiering wordt gekocht. Het goede nieuws voor de potentiële kopers is alvast dat er meer stock wordt opgebouwd – sommige winkels zitten zelfs met een grote voorraad – waardoor mensen die dringend een nieuwe motor nodig hebben snel kunnen bediend worden. Dat is toch een grote verandering ten opzichte van vorig jaar, toen enkel klantverkochte motoren werden geleverd.

Bij de tweedehandsmotoren is het aanbod bij de dealers vaak beperkt wegens enerzijds te weinig instroom en anderzijds het feit dat een aantal zich in deze drukke periode niet wil inlaten met de voor hen tijdrovende tweedehandskeuring (daar bestaan ondertussen overigens al gespecialiseerde bedrijfjes voor). We horen feedback uit het dealernet dat vooral de lichtere en goedkopere motoren nog goed verkopen terwijl de zwaardere en relatief duurdere modellen blijven staan. Wat wel stokken in de wielen kan steken bij de aankoop van een tweedehandse motor, zijn de hoge intrestvoeten op financieringen waardoor menig kandidaat-koper moet afhaken.

Los van de verkoop van nieuwe en occasiemotoren horen we ook dat de activiteiten in de werkplaats goed hernemen en dat het erg druk blijft met vaak wekenlange wachttijden, zowel voor onderhoud als voor herstellingen.

Nvdr : alle detailcijfers en verdere analyse vindt u hierna.

Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt

1. Tweedehandse motoren

De invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren blijft een negatieve impact hebben op de inschrijvingen. De weerslag zien we ook duidelijk in augustus: -28,4%, of amper 5.674 exemplaren. Hieronder de verdere details.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (augustus 2023)

Alle gewesten en provincies krijgen zware klappen

Vlaanderen is ook over de eerste acht maanden de grootste tweedehandsmarkt (61,5%) maar verloor toch -24,8% . De daling doet zich in Vlaanderen in elke klasse door en nu zelfs ook bij de lichtste klasse tot 125cc! Wallonië verliest nog meer (-31,8%) : daar verliezen alle klassen van vanaf 126cc één derde tot bijna 40% ! In Brussel een gelijkaardig scenario als in Vlaanderen, maar de lichtere klassen verliezen er wat minder.

Ook op provinciaal vlak is het huilen met de pet (helm) op, want de landskaart kleurt in alle provincies diep bloedrood. In Wallonië zien we in alle provincies dalingen van meer dan 30%, aan Vlaamse kant overal ongeveer een kwart verlies, behalve in Antwerpen waar het rode cijfer ‘beperkt’ blijft tot -17,1%.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (augustus 2023)

 

De lichtste klasse verliest het minst : gevolg van de motorkeuring

Opvallend is dat de lichtste klasse in juni opnieuw het minst slecht scoort in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 33,2% van de markt, maar ook de middenklasse en de zware jongens (+1.001cc) bleven met cijfer van rond de 20% nog groot. Door de motorkeuring verliezen alle klassen van meer dan 125cc niet minder dan -24,6% tot -40,8% ten opzichte van vorig jaar…

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud (augustus 2023)

Alleen Vespa en Aprilia kleuren groen in 1 klasse, al de rest van de markt kleurt rood

In de gecumuleerde Top10 niets dan verliezers met dieprode cijfers die gaan van ongeveer -23% tot -41%.

Dat geldt overigens voor alle Top-10 klasseringen in de verschillende cilinderklassen. Er zijn slechts 2 uitzonderingen: Vespa scoort een +27,5% in de 125-cc klasse en Aprilia een +7,7% in de 501-750cc.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (augustus 2023)

2. Nieuwe motorfietsen

Minder goede cijfers ditmaal bij de nieuwe motoren: het aantal inschrijvingen daalt ten opzichte van augustus 2022 met -5,2%, dat zijn 117 eenheden minder. Dit komt voornamelijk omdat dealers minder motoren hebben kunnen klaarmaken voor de klant en inschrijving.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (augustus 2023)

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen groeit wat meer dan de andere (+3,1%) en blijft de grootste regio met 60,5% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 32,1% (+2,6%) voor zijn rekening en Brussel zakt lichtjes met -1,6%. Op provincieniveau kleuren Brussel, West-Vlaanderen en Luik.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (augustus 2023)

Gecumuleerd over de eerste 8 maanden zien we de alweer de bevestiging van een tendens bij de nieuwe motoren : niet meer het kleinste (125cc, 23,5%) – maar wel het zwaarste (+1.001cc, 24,7%) is het meest gegeerde segment. De sterkste groeier is anderzijds de klasse 751-1.000cc dank zij enkele interessante nieuwe modellen die recent op de markt zijn gekomen. Kunnen we opnieuw het gezegde “Een zware, mijn ware…?” bovenhalen?

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (augustus 2023)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (augustus 2023)

Het natte weer van het afgelopen voorjaar en ook de natte maand augustus hebben zeker minder verkoop betekend dan wat potentieel mogelijk was, en er blijft ook nog een wispelturige beperkte beschikbaarheid in de markt. Toch blijft het gecumuleerde resultaat van de nieuwmarkt (+2,7%) al bij al nog bevredigend dank zij de sterke maand juni en in minder mate ook juli. Vooral Honda, BMW en Kawasaki doen het merkelijk goed maar ook Suzuki komt stilaan terug in the picture.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy