Hogedrukzone bij de nieuwe motoren, depressie bij de occasiemoto’s

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de situatie samen : “De tweedehandsmarkt voor motorfietsen blijft in vrije val, hoewel er in de maand juni toch een vertraging van de neergang was te merken: er werden vorige maand (8.122 eenheden) namelijk -17,6% minder occasie moto’s ingeschreven dan vorig jaar. Gecumuleerd over het eerste semester loopt het verlies op tot niet minder dan -26,9%. Er zijn gedurende de eerste zes maanden amper 30.392 occasiemotorfietsen ingeschreven tegenover 41.568 in 2022 en zelfs 46.471 in 2021. Het verlies is dus enorm, en dat gaat op langere termijn ernstige gevolgen veroorzaken voor de motormarkt, de dealers en de onderdelenleveranciers. Aan de basis van de daling ligt nog altijd de verplichte keuring voor occasiemotoren, wat velen doet besluiten om hun motor niet in België maar in het buitenland verder te verkopen, of over te laten aan een dealer zodat ze zelf niet naar de keuring voor verkoop moeten gaan – de keuring voor de dealers zelf loopt blijkbaar niet altijd van een leien dakje.

Bij de nieuwe motorfietsen noteren we een erg sterke stijging in juni: +23,3% tot 3.641 stuks. Dat is een opsteker voor de motordealers, die smachtten naar aanvoer van al bestelde motorfietsen, en leuk voor de klanten die deze zomer nog op pad kunnen met hun nieuwe tweewieler. Uitschieters bij de nieuwe inschrijvingen zijn Kymco in de middenklasse en Honda & Yamaha bij de 751cc-1.000cc’s. Verse aanvoer uit de fabriek (Yamaha) en nieuwe Transalp en Hornet bij Honda trekken de cijfers behoorlijk omhoog.”

07/07/2023

Bij de motordealers horen we dat ze een drukke maand juni achter de rug hebben. Er worden veel nieuwe motoren aangevoerd en die moeten worden klaargemaakt voor levering aan de klant. Er is ook een redelijk gezonde interesse voor nieuwe motorfietsen getoond in de showrooms. Anderzijds blijft het heel rustig qua tweedehandsverkoop. Wie toch nog actief is kunnen blijven qua occasieverkoop verwacht wel dat het nu gaat stilvallen omdat de voorraad eenvoudigweg opgeraakt.

Daarnaast geven de dealers in koor aan dat het afgelopen maand heel druk is geweest in de werkplaats, en dat de planning ook voor de volgende weken nog goed gevuld zal zijn. Normaal valt het atelier wat plat in deze periode, maar dit jaar is dat niet het geval. We horen ook dat klanten vaak vergeten om goed op voorhand een afspraak te maken voor onderhoud en het feit dat er onverwacht lange wachttijden zijn, kan wel eens leiden tot onbegrip bij de klant.


Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt 

1. Tweedehandse motoren

De invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren blijft een negatieve impact hebben op de inschrijvingen. De weerslag zien we ook duidelijk in juni: -17,6%, of amper 8.122 exemplaren. Hieronder de verdere details.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (juni 2023)

Alle gewesten en provincies krijgen zware klappen

Vlaanderen is ook over de twee zes maanden de grootste tweedehandsmarkt (61,5%) maar verloor toch -25,2%. De daling doet zich in Vlaanderen in elke klasse voor en dan vooral bij 126-750cc. Wallonië verliest nog meer (-33,8% !): daar verliezen alle klassen vanaf 126cc een derde tot meer dan 40%! In Brussel een gelijkaardig scenario als in Vlaanderen, maar de lichtere klassen verliezen er wat minder.

Ook op provinciaal vlak is het huilen met de pet (helm) op, want de landskaart kleurt in alle provincies diep bloedrood. Uitschieters aan Waalse kant zijn Henegouwen met -35,2% en Luik met -35,9%, aan Vlaamse kant overal ongeveer een kwart verlies, behalve in Antwerpen waar het rode cijfer ‘beperkt’ blijft tot -19%.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (juni 2023)

De lichtste klasse verliest het minst: gevolg van de motorkeuring
Opvallend is dat de lichtste klasse in juni opnieuw het minst slecht scoort in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 36,6% van de markt, maar ook de middenklasse en de zware jongens (+1.001cc) bleven met cijfers van bijna 20% nog groot. Door de motorkeuring verliezen alle klassen van meer dan 125cc niet minder dan -29,4% tot -37,8% ten opzichte van vorig jaar…

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud (juni 2023)

Alleen Aprilia en Bombardier kleuren groen in één klasse, al de rest van de markt kleurt rood

In de gecumuleerde top 10 niets dan verliezers met dieprode cijfers die gaan van ongeveer -21,5% tot -41,3%. Dat geldt overigens voor alle top 10-klasseringen in de verschillende cilinderklassen. Er zijn slechts twee uitzonderingen: Aprilia scoort +23,6% in de 125-cc klasse en Bombardier +40% bij de zware jongens.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (juni 2023)

2. Nieuwe motorfietsen

Euforie bij de nieuwe motoren: het aantal inschrijvingen stijgt ten opzichte van juni 2022 met +23,3%, dat zijn 688 eenheden meer. Eindelijk worden de motoren terug in grotere aantallen geleverd bij de dealers.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (juni 2023)

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen groeit wat meer dan de andere (+3,5%) en blijft de grootste regio met 60,5% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 32,1% (+2,4%) voor zijn rekening en Brussel – de enige verliezer in het gezelschap door slechte cijfers voor de -750cc-modellen- de overige 7,4% (-1,8 %). Op provincieniveau kleuren zowel Antwerpen als West-Vlaanderen en Limburg rood, net als Luik en Namen.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (juni 2023)


In juni zien we alweer de bevestiging van een tendens bij de nieuwe motoren : niet meer het kleinste (125cc, 23,3%) – maar wel het zwaarste (+1.001cc, 24,4%) is het meest gegeerde segment. De sterkste groeier is anderzijds de klasse 751-1.000cc. Kunnen we opnieuw het gezegde “Een zware, mijn ware…?” bovenhalen?

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (juni 2023)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (juni 2023)

Het natte weer van het afgelopen voorjaar heeft zeker minder verkoop betekend dan wat potentieel mogelijk was, en er blijft ook nog een wispelturige beperkte beschikbaarheid in de markt. Toch blijft het gecumuleerde resultaat van de nieuwmarkt (+3,1%) al bij al nog bevredigend dank zij de sterke maand juni. Vooral Honda, BMW en Kawasaki doen het merkelijk goed.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy