De fietshandelaar in polepositie

30/05/2024
"We willen op Wereldfietsdag één van de belangrijkste onderdelen van de fietswereld in de kijker zetten", zegt Frank Glorieux, Algemeen Secretaris van TRAXIO VELO, "namelijk de lokale fietshandelaars en -herstellers. Zij zorgen er immers voor dat onze fietsen veilig, functioneel en gebruiksklaar blijven waardoor de feits een steeds belangrijkere bijdrage kan leveren op het vlak duurzame mobiliteit.
TRAXIO voerde daarom recent een onderzoek uit bij 1.023 fietshandels in de drie Belgische gewesten. De resultaten van de 12% respondenten verschaffen ons interessante inzichten zoals de dynamiek en groei van de sector, alsook de toenemende vraag naar gekwalificeerde arbeidskrachten. "

Van alle markten thuis
De meeste fietsenzaken - 83,52% in Vlaanderen en 70% in Wallonië - hebben zowel een winkel waar ze nieuwe fietsen aanbieden als een eigen atelier waar ze herstellingen uitvoeren. In deze herstelplaatsen wordt doorgaans gewerkt aan alle soorten fietsen, van stads- en sportfietsen tot elektrische fietsen. Op de voet gevolgd door fietsenzaken die focussen op enkel e-bikes.

Meer dan drie kwart van de ondervraagde fietsherstellers zegt te werken aan alle soorten en merken fietsen, ook fietsen die ze niet verkopen. Dat percentage loopt in Wallonië zelfs op tot 100%. In Vlaanderen beperkt slechts 8,4% van de respondenten zich uitsluitend op de merken en fietsen die in hun winkel worden verkocht. Opvallend is dat de meeste winkeleigenaars zelf actief aan de slag zijn in hun werkplaats.

Groei van de sector

Duurzame mobiliteit gaat verder dan elektrische wagens en omvat ook het groeiende aantal woon-werkverplaatsingen met de fiets , wat overigens extra wordt gestimuleerd wanneerde werkgever een geleasede elektrische fiets of speed pedelec ter beschikking stelt. Door het toegenomen fietsgebruik is ook de vraag naar herstellingen en onderhoud gestegen. In 2023 hebben de fietsreparatiediensten een aanzienlijke stijging van de vraag gezien en dat is goed nieuws voor de fietshandelaars in ons land want vroeg of laat komen die fietsen in hun werkplaatsen terecht.

Gekwalificeerde arbeidskrachten gezocht

Een kwart van de respondenten is van plan zijn/haar werkplaatsactiviteiten verder uit te breiden. Dat brengt ons automatisch bij de vraag naar gekwalificeerd technisch personeel.
Tussen april 2023 en mei 2024 werden in Vlaanderen 482 vacatures voor fietstechniekers gepubliceerd op de VDAB-website. De verhouding tussen het aantal aangeboden jobs en het aantal fietsenzaken is 45,8%, wat op een relatief dynamische markt wijst.

In vergelijking met het Vlaamse Gewest telt Brussel minder fietswinkels (56), maar wel meer jobaanbiedingen (60,7%). De job van fietstechnieker staat in Brussel nog steeds op de lijst van de knelpuntberoepen.

Gedurende dezelfde periode bood de Waalse Forem-website 53 vacatures aan voor 172 geregistreerde fietswinkels.
Opgelet: niet alle vacatures lopen systematisch via deze drie regionale instanties. Er werden zeker ook via andere kanalen extra vacatures verspreid.

Door de recente ontwikkelingen in de fietssector, en dan vooral de opkomst van de elektrische fiets, worden steeds hogere eisen gesteld aan de fietstechniekers. Enkel kennis van mechanica volstaat immers niet meer: een hedendaagse fietshersteller moet ook over de nodige kennis van elektriciteit en elektronica beschikken om moderne fietsen te kunnen diagnosticeren en herstellen.

In de fietswereld liggen ook voor werkzoekenden heel wat kansen om zich volop te ontwikkelen en zo mee in te spelen op de nieuwe behoeften van een op duurzame mobiliteit gerichte samenleving.

Is de prijs van fietsherstellingen gerechtvaardigd?

De resultaten van de TRAXIO-enquête tonen aan dat - zowel in Vlaanderen als in Wallonië - ongeveer 60% van de klanten bereid is te investeren in kwaliteitsvolle herstellingen.

De gebruikelijke uurtarieven schommelen tussen 55 en 75 euro, zowel in het noorden als in het zuiden van het land. De prijs voor het herstellen van een fiets hangt af van een aantal factoren zoals de aard van het vereiste werk, de gebruikte onderdelen – elk merk en model fiets vereist immers specifieke onderdelen – en het expertiseniveau van de hersteller.

Perscontact

Filip Rylant – woordvoerder TRAXIO

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy