52% meer elektrische auto's ingeschreven in België tijdens eerste semester

De sector staat niettemin voor een overgangsperiode

03/07/2024

"De Europese markt voor nieuwe elektrische auto's is al een tijdje aan het krimpen, maar de Belgische markt voor nieuwe en tweedehandse elektrische auto's (EV) doet het onverminderd goed. In de eerste helft van 2024 steeg het aantal inschrijvingen fors van 43.687 naar 64.429 voor nieuwe, en van 5.398 naar 10.112 voor tweedehandse elektrische wagens, wat neerkomt op een totale stijging van 52%”, zegt Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO.

De nieuwe en tweedehandse markt laten ook steeds meer een eigen dynamiek zien. De groei bij de nieuwe elektrische auto's wordt vooral gedreven door de toenemende populariteit van leasingwagens en auto’s op naam van bedrijven: die waren in de eerste helft van 2024 goed voor 85,5% van de EV-inschrijvingen (55.082 voertuigen). Op de tweedehandsmarkt is de verdeling tussen de verkoop aan bedrijven (51%) en particulieren (49%) daarentegen zowat in evenwicht.

De particulieren tonen een groeiende belangstelling voor elektrische wagens, zowel nieuw als occasie. Vlaanderen springt er duidelijk uit, met een marktaandeel van 81,2% voor de nieuwe EV's en 76% voor de tweedehandse EV's. De Vlaamse premie voor de aankoop van EV's heeft hier duidelijk effect. De stopzetting van deze premie vanaf 2025 zal gedurende verschillende jaren een negatief effect hebben op de verkoop aan particulieren . Bovendien zal het aanbod van EV’s op de tweedehandsmarkt stilaan de vraag beginnen overtreffen, wat leidt tot een lagere restwaarde. Die situatie wordt nog verergerd door de introductie van goedkopere modellen."

NIEUW

De Europese markt van de nieuwe elektrische wagens daalt al een tijdje maar in België is dat niet het geval want de inschrijvingen van EV’s op de binnenlandse markt blijven stijgen.

Het totale aantal inschrijvingen van nieuwe EV’s is gedurende de eerste zes maanden van 43.687 (2023) naar 64.429 dit jaar gestegen (+47,5%). Het marktaandeel van de nieuwe elektrische wagens benadert daarmee stilaan één vierde van de markt (24,1%).

Die positieve evolutie in België danken we voornamelijk aan het snel stijgende aantal elektrische bedrijfs- en leasingwagens. De voordelige fiscaliteit duwt bedrijven richting elektrificatie, net als het sterk stijgende VAA voor de gebruikers van leasingwagens met verbrandingsmotor. Zo werden er gedurende het eerste semester 55.082 EV’s ingeschreven door bedrijven/leasing. Dat is 20,9% van de totale nieuwmarkt en 85,5% van het aantal elektrische auto’s.

Daarnaast is het aandeel van nieuwe, door particulieren gekochte elektrische auto’s bijna verdubbeld: +107,4% (van 4.507 naar 9.347 stuks). Die stijging kunnen we op het conto van de Vlaamse premie schrijven, want 81,2% van de nieuwe EV’s in ingeschreven in Vlaanderen.
TWEEDEHANDS
Binnen de elektrische tweedehandsmarkt zien we een heel ander verhaal. Het aantal inschrijvingen is daar met +87,3% gestegen tot 10.112 wagens, maar de verhouding tussen bedrijven (51%) en particulieren (49%) is quasi gelijk. Dat komt door een sterke stijging bij de particulieren (4.970, dat is +135%) dank zij de Vlaamse premie: 76% van de particuliere occasie EV’s werd ingeschreven in Vlaanderen.

Opgelet: het wegvallen van de premie – normaal gezien geldt de premie tot eind dit jaar - gaat uiteraard een belangrijke negatieve impact hebben op de verkoop aan particulieren en we verwachten dat de markt daar enkele jaren lang onder zal lijden.

OVERSCHOT AAN OCCASIES, LAGERE RESTWAARDEN

Er komen steeds meer elektrische wagens vrij na einde leasingcontract. Maar in tegenstelling tot verbrandingsmotoren bestaat er voor EV’s geen afzetmarkt in bijvoorbeeld Oost- of Zuid-Europa. Op de Belgische markt is de vraag van particulieren naar occasie EV’s nog beperkt, ook al omdat de wagens die vrijkomen uit leasing vaak niet beantwoorden aan de vereisten voor de Vlaamse premie.

Daardoor ontstaat er stilaan een overaanbod van tweedehandse EV’s op de markt en ligt de rotatiesnelheid van EV’s bij tweedehandshandelaars merkelijk lager dan die van wagens met een verbrandingsmotor – inclusief diesels. Wat op zijn beurt leidt lagere restwaarden voor EV’s dan oorspronkelijk werd geschat – een fenomeen dat nog wordt versterkt door prijsdalingen en de komst van goedkopere modellen. Zo blijkt dat de restwaarde van bijvoorbeeld een Tesla Model3 na 4 jaar tot 30% lager zou liggen.

Uitdagingen van de overgang naar elektrisch

We staan volop in een snelle en moeilijke transitiefase: bedrijven zetten volop in op elektrificatie en ook bij de particulier zien we groeicijfers dank zij de Vlaamse premie. Toch is het particuliere aandeel nog beperkt omdat de particulier nog altijd niet overtuigd is van elektrisch rijden. Ook laat de infrastructuur (vooral in het zuiden van het land) nog te wensen over, gaat technologische evolutie snel en er gaan stilaan goedkopere modellen op de markt stromen waardoor er prijsdalingen op de tweedehandsmarkt in het vooruitzicht staan. Dat zorgt voor hoofdbrekens bij de leasingmaatschappijen. De Vlaamse particulier gaat gretig in op de EV-premie maar in de komende jaren zal die markt een flinke deuk krijgen wanneer de premie eind 2024 wordt stopgezet. Het risico bestaat dan dat er een tweesporen mobiliteit ontstaat: elektrische bedrijfswagens versus particuliere wagens met verbrandingsmotor.

Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.

Frédéric Vassamillet, SOCO "De groei in elektrische voertuigen (EV) is vooral te danken aan B2B-verkopen, ondersteund door subsidies en fiscale voordelen. Zonder deze stimulansen zou de situatie er allicht totaal anders uitzien. De lange levertijden zorgen ervoor dat bestellingen vaak ruim voor de inschrijving worden geplaatst, maar deze trend zal mogelijk niet aanhouden.
De tweedehandse EV-markt in Wallonië is nog altijd onbestaande. Consumenten zijn op zoek naar lagere prijzen en lagere gebruikskosten op de lange termijn. Ze kiezen in tweedehands voor gekende kwaliteit. Er is een groeiende vraag naar hybride en milieuvriendelijke voertuigen, maar er is een nog een grote terughoudendheid om over te stappen op EV's.
Op de korte en middellange termijn zal de aanvaarding van elektrische voertuigen afhangen van de consument, de prijzen, de oplaadinfrastructuur en het overheidsbeleid."

Simon Bossuyt, DEX “De overheid doet erg veel moeite om dit te promoten, maar is ook heel vaak onduidelijk over de wettelijke regelingen. Ze lanceert bepaalde ‘acties’ (zoals de premie van € 3.000) maar moet er dan zelf op terugkomen, omdat het budget op is, enz. Ondertussen raken elektrische auto’s iets meer ingeburgerd, er rijden meer mensen mee rond, er komen stelselmatig meer laadpalen en ook het rijbereik stijgt geleidelijk.
De modale particulier is met zijn budget wel nog altijd gebonden aan benzine of hybride (liefst een automatic). Zeker wanneer ze langere afstanden moeten doen is een elektrische wagen vaak nog iets te duur.
De automarkt zal verder elektrificeren, eerst meer hybride (of plug-in) en daarna richting volledig elektrisch. Het zal nog minstens 5 jaar duren voor we een merkbare stijging zien in elektrische wagens (afhankelijk van een aanbod dat qua prijs goed zit, het rijbereik en de laadinfrastructuur in Vlaanderen en Wallonië).”

Ivo Willems, Cardoen “De subsidieregeling voor EV's werkt. Dat is te danken aan de combinatie van overheidssteun en het feit dat er nu ook modellen onder de prijsgrens van € 40.000 worden aangeboden, om aan de criteria te voldoen.”

Top 5 van nieuwe elektrische auto's

In de eerste helft van 2024 zijn de vijf best verkochte nieuwe elektrische auto's in B2B: de Tesla MODEL Y met 4.998 stuks, gevolgd door de Volvo XC40 met 3.769 stuks, vervolgens de Audi Q4 E-TRON met 3.325 stuks, de BMW IX1 met 3.225 stuks en tot slot de Tesla MODEL 3 met 3.012 stuks.

In het B2C-segment bezetten de Tesla Model Y (2.577) en Model 3 (1.477) de bovenste twee plaatsen. De top 5 wordt gecompleteerd door de Infiniti EX30 (346), de DACIA SPRING (280) en de Volkswagen ID.3 (224).
Top 5 tweedehandse elektrische auto's

In B2B vallen drie merken op in de top 5 van gebruikte elektrische auto's: de Porsche TAYCAN (447) voert de lijst aan, gevolgd door de Tesla MODEL 3 (398) en de Model Y (238), en tot slot de BMW IX (183) en de IX3 (162).

De populairste modellen geregistreerd in B2C zijn: de Tesla MODEL 3 met 544 stuks, gevolgd door de Nissan LEAF met 244 stuks, dan de BMW I3 met 213 stuks en tot slot de Tesla MODEL S met 188 stuks, op de voet gevolgd door de Fiat 500 met 180 stuks.
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.
De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.
TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy